Iti doresti un post influent, dar stii ca nu e nevoie doar de multa munca, ci si de o inteligenta sclipitoare. Ai calitatile necesare unui membru in consiliul de administratie al unei companii profitabile? Elle iti dezvaluie reteta secreta a succesului.
Esti o femeie ambitioasa de 20-30 de ani si tocmai ai pus ochii pe un birou scump, elegant, din lemn de nuc. Visatoare, te si vezi asezata la birou, ascutindu-ti creioanele sau pregatindu-te pentru o sedinta a consiliului de administratie din care faci parte. Trezeste-te! Afla ca este nevoie de multa rabdare si experienta pentru a urca pe scara succesului.
Mai intii, trebuie sa reusesti sa te faci remarcata printre colegii de serviciu. Sefia nu este chiar pentru oricine. Dintre cei care aspira la virful ierarhiilor, nascuti pentru a fi sefi sint, pina la urma, foarte putini. Pentru doritori, este bine de stiut ca, in general, marile companii organizeaza training-uri in care accentul este pus pe dezvoltarea abilitatilor de comunicare, de stabilire a relatiilor interpersonale care sa genereze respect si nu frica, pe insusirea tehnicilor ce ajuta la construirea unui discurs pe care publicul chiar sa-l asculte si pe care sa nu-l uite imediat ce paraseste sala de conferinte. Evident ca acestea nu sint lucruri pe care sa le inveti la scoala sau la locul de munca, dar noi am reusit sa aflam pentru voi citeva secrete care, asimilate si puse in practica, garanteaza succesul.
Daca le porti de grija, subalternii se vor simti apreciati. Astfel le vei cistiga increderea, lucru esential pentru un manager.
Ai un „ambalaj“ corespunzator?
Probabil ca printre noi mai sint foarte putini aceia care ramin insensibili la farmecul unui „ambalaj“ atractiv, fie el o sticla ingenioasa de sampon sau doar punga cu un logo inspirat in care fata de la supermarket iti pune cumparaturile. Comparatia poate parea fortata, dar de fapt te ajuta sa intelegi ca intr-o firma in care competitia pe plan profesional este serioasa, si tu esti un produs. Sara Dean, expert in imagine, este senior trainer la Dale Carnegie Training din Singapore. „Sint foarte putini cei care mai cred, in zilele noastre, ca hainele nu isi au si ele rostul lor. 90 de secunde sint suficiente ca sa-ti creezi o impresie despre cei din jur doar privindu-i. Nu cred ca cineva ar vrea ca oamenii cu care lucreaza sa-l subaprecieze doar pentru ca nu isi alege corect hainele.“ Fiecare firma, in functie de profilul ei, are un cod vestimentar pe care n-ar fi bine sa-l ignori. De exemplu, daca lucrezi intr-o firma de avocatura, unde majoritatea se imbraca sobru, la costum, n-ar fi indicat sa apari intr-o rochie vaporoasa de la Mango, cu o esarfa rasucita in jurul gitului. Poti parea usor sexy si sofisticata chiar si intr-un taior, la care asortezi o camasa alba, scrobita. Rochia vaporoasa pastreaz-o pentru cind se va organiza o petrecere in firma, eveniment care-ti permite sa te faci remarcata si altfel decit prin calitatile profesionale.
Fii draguta si cu femeia de serviciu
In filmul « What Women Want” este o secventa in care Mel Gibson, reincarnat, merge la apartamentul unei angajate sinucigase sa vada daca este in regula. Bine, filmul este o comedie, dar tot avem de-a face cu o lectie importanta. Grija pentru subalterni ii face pe acestia sa se simta apreciati si astfel le cistigi increderea, absolut esentiala pentru un manager. Intr-o carte care s-a bucurat de un mare succes, „Lucruri pe care nu le inveti la Harvard“, Mark H. McCormack vorbeste despre cea mai de succes femeie manager pe care o cunoaste, dezvaluindu-ne calitatile acesteia. Nu doar ambitia, inteligenta si creativitatea sint importante, ci si colaborarea cu subalternii. „Oricine ai fi, cind te afli in birou cu aceasta femeie, pe care o consider mai mult decit un simplu exemplu de urmat, ea se poarta ca si cum ai fi singura persoana care conteaza in momentul acela. Te face sa te simti egalul ei. Ii pasa de parerile tale si-ti urmareste propunerile cu rabdare. Chiar daca mai sint si alti angajati prezenti si tu esti doar secretara sau un angajat lipsit de importanta din punct de vedere ierarhic, ea te trateaza ca si cum ai fi presedintele consiliului de administratie.“ Sa acorzi incredere si sa incurajezi initiativele subalternilor iti consolideaza pozitia atit in relatia cu acestia cit si cu superiorii si vei fi tratata ca un leader de echipa care si-a cistigat respectul.
Angajeaza, nu da afara
Daca lucrezi in departamentul de resurse umane al unei companii si te ocupi de angajari, asigura-te ca cei pe care-i intervievezi sint la fel de destepti, daca nu chiar mai destepti decit tine. Sigur ca „instinctul de aparare“ impotriva posibilei concurente te poate obliga sa faci exact pe dos, dar te asigur ca, procedind asa, nu faci decit sa condamni compania la mediocritate. Tot McCormack este cel care ne povesteste cum David Ogilvy, fondatorul agentiei de publicitate Ogilvy & Mather, intr-o sedinta a consiliului director al agentiei pe care o conducea le-a aratat directorilor lui celebra papusa ruseasca, Matrioska. Le-a spus ca papusa cea mare ar putea fi, de fapt, fiecare dintre ei; iar daca directorii angajeaza oameni mai „scunzi“ decit ei, atunci agentia va ajunge, intr-o buna zi, o agentie de pitici. Este o analogie interesanta si foarte explicita: managerii trebuie sa gindeasca in linii mari, global.
Invata sa… inveti (pe altii)
Cind lucrezi contra cronometru la un proiect ti se poate parea firesc sa-l termini singura pentru ca stii ca in mai putin de doua ore ar fi gata. Ai putea sa i-l dai Ioanei (subalterna ta), pe care un proiect reusit ar ajuta-o sa avanseze, dar ea ar avea nevoie cam de o zi intreaga ca sa-l incheie. Alegerea de a face singura proiectul pare aproape definitiva. Nu ceda totusi acestei tentatii! Inspira adinc inainte de a o ruga totusi pe Ioana sa se ocupe de proiect. Cind se va intoarce cu materialul terminat si vei vedea ca nu este chiar impecabil, arata-i cum sa-l perfectioneze. S-ar putea sa pierzi citeva ore pretioase astazi, dar economisesti sute de alte ore in viitor. Cind se va afla ca esti un bun instructor, toti tinerii angajati ai companiei vor dori sa lucreze cu tine si, in curind, vei conduce cea mai productiva echipa din firma. Vei reusi astfel sa cistigi si simpatia sefului.
Sa fii mascota firmei sau regina birfelor este calea cea mai scurta spre popularitate, dar nu si spre respect si admiratie.
Sa comiti doar greseli „corecte“
McCormack precizeza ca exista doua tipuri de greseli: cele care se dovedesc constructive si cele iremediabile. Sa ne imaginam ca esti redactor-sef al unei reviste de moda. Stii ca, daca pui pe coperta o fotografie cu Jennifer Aniston sau Gwyneth Paltrow, revista s-ar vinde cu siguranta. Totusi, aceasta poate fi o alegere conventionala si poti avea surpriza ca la stand sa vezi linga revista ta una editata de o companie concurenta care are aceeasi coperta ca a revistei tale. Decizi sa faci ceva cu totul diferit decit competitorii tai si alegi pentru coperta o fotografie cu Jenna Elfman sau Ashley Judd. Surprize pot aparea, cu siguranta. Mai ales atunci cind afli numarul exemplarelor vindute. Se prea poate sa fii dezamagita pe moment, dar poate ca in timp alegerea ta se va dovedi inspirata, caci nu stii niciodata cum poate evolua cariera unei actrite pina mai ieri aproape obscura. Iar sefii s-ar putea chiar sa-ti admire curajul. Pe de alta parte, o greseala grava este atunci cind nu ai nici o idee pentru coperta si revista trebuie sa „plece“ in tipografie sau sa distrugi potentialul unei fotografii exceptionale cu niste titluri de coperta neinspirate. Greselile nascute din initiative se uita mult mai usor decit cele cauzate de incompetenta.
Pastreaza-ti capul cand ceilalti si-l pierd
Birourile in care se lucreaza in stres pot deveni posibile cimpuri de batalie atunci cind temperamentele incinse explodeaza. Nu este nimic gresit in a-ti exprima… pasnic dezacordul in legatura cu o problema care este pusa pe tapet, dar nu te exterioriza prea mult. Daca incepi sa arunci pe fereastra scaunele din birou sau trintesti telefonul pe jos, iti vei crea reputatia unei persoane lipsite de echilibru si pe care nu se poate conta, ceea ce nu are cum sa te ajute in cariera. Nu mai este nevoie sa adaug ca o persoana cu un temperament ca al tau nu i-ar interesa niciodata pe membrii consiliului de administratie ai unei companii de renume, oricit de experta ai fi in meseria ta. Nu te supara, nu e nimic personal la mijloc; discutam doar despre afaceri!
Nu-ti spala rufele la serviciu…
Imboldul de a iscodi, cleveti, unelti, instiga s-a dovedit ca este strins legat de cromozomul Y din genele noastre feminine si ca, din cind in cind, in ciuda educatiei sau a pozitiei sociale, nu se poate sa nu iasa la iveala. Sfatul nostru este sa nu lasi asemenea porniri sa te domine la serviciu pentru ca ti-ar dauna rau de tot imaginii. Mai bine le-ai pastra pentru acasa. Si ai grija sa nu intri intr-un conflict feminin cu cineva care ti-e sef, caci iti poti lua adio de la promovare. Cel putin in viata asta.
…dar nu ezita sa te murdaresti pe maini
Nu le cere niciodata subalternilor tai sa faca lucruri pe care tu insati nu stii sa le faci. Este valabil pentru orice tip de activitate, de la a inlocui tonerul fotocopiatorului de la birou, pina la a propune o idee de afacere si de a o si incheia. Sa conduci dind exemplul personal este cheia pentru a cistiga respect si autoritate. Trupele tale simt nevoia sa vada si sa simta ca esti pe cimpul de lupta alaturi de ele.
R-e-s-p-e-c-t
Sa fii mascota firmei sau regina birfelor este calea cea mai scurta spre popularitate, dar nu si spre respect si admiratie. Daca aspiri sa devii sef intr-o buna zi, e bine de stiut ca nu intotdeauna trebuie sa fii placut, ci, mai degraba, trebuie sa fii intotdeauna stimat, sa contribui cu valoarea ta la eforturile celorlalti. Nu accepta sa se birfeasca in biroul tau si nu dezvalui informatiile care ti s-au dat cu titlu de confidentialitate. Nu uita, daca vei fi sef intr-o zi, nu inseamna ca trebuie sa fii amica cu toata lumea, ci sa inspiri un aer prietenos, care sa-ti deconspire disponibilitatea pentru comunicare.
Flexibilitate in conversatie, claritate, concizie, umor – si toata lumea te va asculta cu gura cascata.
Daca nu-ti poti articula ideile intr-o maniera limpede, concisa, atractiva, proiectele tale vizionare vor fi considerate irelevante si nu vor reusi sa-si gaseasca sustinatori. Cei care pot comunica cu usurinta, bunii vorbitori, culeg roadele abilitatilor lor in fiecare moment al zilei, fie ca prezinta un proiect in fata a 30 de persoane din comitetul director, fie ca-si renegociaza salariul.
Invata arta conversatiei
„In ciuda faptului ca din ce in ce mai multe femei contribuie la dezvoltarea economica“, ne spune instructorul Sara Dean, „realitatea este ca majoritatea deciziilor-cheie le iau tot barbatii. La un moment dat, femeile de succes sint obligate sa intre in contact si sa colaboreze cu barbatii.“ Sa-ti petreci week-end-ul documentindu-te despre ultimele noutati in materie de jocuri video si sa discuti cu seful tau despre fineturile tehnicii de lupta a nu stiu carui personaj ar fi un pic cam deplasat, dar n-ar fi rau sa te tii la curent in permanenta cu noutatile din industrie, tehnologia informatica, politica si afaceri sau cu cele din domenii care au legatura cu hobby-urile colegilor tai. „A fi informat in legatura cu o paleta cit mai larga de subiecte te ajuta sa fii un partener flexibil de discutie – o calitate fundamentala, daca-ti doresti sa fii acceptata in cercurile inalte ale managementului.“
Nu-ti ascunde inteligenta
„Consideram ca n-ar trebui sa existe deosebiri majore in diferitele tipuri de comunicare. O intilnire informala, o convorbire telefonica, un speech pregatit pentru o conferinta ar trebui sa necesite acelasi volum de informatie actualizata“, spune Ed West, consultant al The Kingstree Group, din Asia, companie care pregateste directori pentru companii din Singapore, ca DBS, dar si internationale, cum ar fi reputatele British Airways, IBM, JP Morgan, KPMG, Merrill Lynch, Morgan Stanley International si Reuters. „Vrei ca ceilalti sa perceapa mesajul tau si ca auditoriul sa-si faca o idee despre cum esti tu cu adevarat.“
Fii coerenta
Nu divaga de la subiect. „Orice expert ar putea turui la nesfirsit despre domeniul in care este specializat“, spune Ed West. „Dar atentia auditoriului poate fi captata pentru maxim 18 minute. Daca te lungesti prea mult, cei care te asculta, bombardati cu prea multa informatie, nu-si vor mai aminti nimic“, ne explica Lee Bowman, presedinte al London Kingstree Group, in cartea sa „Prezentarile cu impact mare“. „Daca subiectul ce urmeaza sa fie prezentat are nevoie de mai mult de 18 minute, atunci ar fi mai intelept ca datele esentiale sa fie distribuite si prin intermediul unor materiale scrise.“
Evita jargonul
Sigur, tu esti experta, dar nu este nimic mai plictisitor decit… „limbajul de specialitate“.
Evita cifrele
Daca cifrele sint totusi relevante pentru discursul tau, ofera-le auditoriului in forma scrisa in timpul sau la sfirsitul conferintei.
Etaleaza-ti personalitatea
„Imaginea publica a unei companii este foarte importanta, dar la sfirsitul unei zile de munca, oamenii vor sa faca afaceri cu alti oameni, nu cu institutii“, sustine Ed West. „Multi dintre noi comunicam mai eficient intr-un mediu relaxat, neoficial. Daca lucram sub presiune, riscam sa nu ne indeplinim misiunea.“ Nu citi un text daca nu a fost scris sa sune exact ca atunci cind vorbesti spontan. Vorbeste asa cum o faci in general, folosind clisee, propozitii neterminate si pauze ca sa-ti aduni gindurile.
Nu abuza de imagini
„Folosirea incorecta a trucurilor de comunicare este intilnita frecvent in Singapore“, spune in incheiere Ed West. „Elementul care ajuta foarte mult, de exemplu intr-o conferinta, la aducerea la cunostinta auditoriului a unui volum insemnat de informatie este cel vizual. Insa, atentie! Imediat ce o imagine este proiectata pe un ecran, publicul nu-ti mai urmareste discursul, caci este cu totul absorbit de ceea ce vede. Aminteste-ti: elementul vizual te ajuta sa-ti ilustrezi discursul. Poti folosi fotografii si grafice realizate cu ajutorul computerului. Daca vrei sa ilustrezi o idee ajutindu-te de un element vizual, formuleaza mai intii ideea, apoi proiecteaza diapozitivul. Opreste-te din vorbit cit publicul este concentrat asupra imaginii. Cind simti ca a studiat imaginea suficient, opreste proiectia si continua-ti discursul. Foloseste cit mai putin posibil imagini pe care sa ai text inscriptionat. Daca nu ai incotro, lasa-i timp publicului sa citeasca textul de pe ecran inainte ca tu sa reincepi comunicarea. Niciodata sa nu spui celor care te asculta doar ce este scris pe ecran: s-ar putea simti ofensati. La urma urmei, toata lumea stie sa citeasca.“
Sursa elle.ro
No Comments »
No comments yet.
RSS feed for comments on this post. TrackBack URL
Leave a comment